ارتباط اضافه وزن و اعتماد به نفس

براساس مطالعات انجام شده، نوجوانان دارای شاخص توده بدنی بالا نسبت به همسن و سالان خود که دارای وزن استاندارد و نرمالی هستند، از اعتماد به نفس کمتری برخوردار هستند.

این اختلاف به ویژه بین رده سنی سیزده تا چهارده سالگی در نوجوانان مشاهده می شود. سرزنش، تمسخر، بد رفتاری در کودکان و همچنین طعنه زدن از مواردی هستند که در کاهش اعتماد به نفس و سایر اختلالات روانشناختی موثر است.

به طور کلی؛ اعتماد به نفس به مفهوم اعتماد داشتن فرد به خود و توانمندی هاست که از پایه های مهم سلامت روان به حساب می آید. نداشتن اعتماد به نفس که به عنوان مهمترین عامل در فرد شناخته شده است، می تواند زمینه ساز مسائل بسیار در زندگی فرد شده و همچنین کارکرد انسان را تا حد قابل توجهی تحت شعاع قرار دهد.

زیرا رسیدن به هر نوع پیروزی و ارتقاء در زندگی، ملزم به این است که فرد نخست خود را باور نماید و توانمندی های خود را کوچک و بی ارزش نداند. تاثیر چاقی بر سلامت روان می تواند به از دست دادن اعتماد به نفس در فرد منجر شود.

پایین بودن اعتماد به نفس در کودکان

برمبنای مطالعات صورت گرفته، پایین بودن اعتماد به نفس در کودکان می تواند حس تنهایی، حس بسیار زیاد غمگینی و در نهایت عصبی بودن را به همراه داشته باشد که این امر منجر به گرایش آن ها به اعتیاد مواد مخدر و یا الکل می شود که در افزایش وزن آن ها نیز دخیل است.

بنابراین، کودکان دارای اضافه وزن بالا به دلیل نامناسب بودن فرم ظاهری خود از حضور در جمع خانوادگی و یا دوستان خود کناره گیری می نمایند. در مجموع، اکثر افراد چاق به علت برآورده نشدن نیازهایشان، اعتماد به نفس کمتری دارند.

همچنین شاید برآورد منفی تری از اندام و چهره ی خود به دلیل اضافه وزن بالا داشته باشند. این سنجش منفی می تواند بر تمامی جنبه های زندگی به ویژه برقراری ارتباط سالم نیز تاثیرگذار باشد.

رابطه اضافه وزن با افسردگی

از دیگر موارد تاثیر چاقی بر سلامت روان می توان به ارتباط آن با افسردگی اشاره کرد. زیرا هر دوی آن ها با هم یک رابطه دوسویه دارند. چاقی در بروز اختلالات خلقی و همچنین افسردگی در فرد نیز بسیار اثرگذار است. طبق نظر متخصصین، اضافه وزن بالا می تواند از واکنش های افسردگی به شمار آید.

افرادی که براثر چاقی به افسردگی دچار شده اند، به طور معمول با بعضی از نشانه ها نظیر کاهش تمرکز، افت انرژی، از دست دادن علاقه و همچنین لذت و خیلی از موارد دیگر نیز درگیر هستند.

براساس این که افسردگی دربردارنده طیف گسترده ی از مشکلات است و دارای انواع متعددی است، توجه نمودن به علائم آن و همچنین درمان آن در بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است.

تماس سریع
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× ویزیت انلاین