ارتباط چاقی و تیروئید : اضافه وزن و چاقی می تواند موجب بروز بیماری های زیادی برای افراد بشود. یکی از این بیماری ها تیروئید است. البته خود تیروئید در حالات پر کاری و کم کاری هم می تواند باعث افزایش وزن شود.

این ارتباط چاقی و تیروئید، موجب نگرانی بسیاری از افرادی است که حداقل یکی از این مشکلات را دارند. ما در این مقاله قصد داریم تا ارتباط چاقی و تیروئید را بررسی کنیم و در کنار آن، راهکارهای درمان و مطالب مفید دیگری نیز ارائه دهیم.

چاقی به چه حالتی گفته می شود؟

اگر بیش از حد غذا بخورید، تناسب بین کالری دریافتی و مصرف آن را از دست خواهید داد. در نتیجه چاق می شوید. به این ترتیب، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و سرطان فرصت وقوع می یابند.

در جهان و زمانی که ما در آن زندگی می کنیم، مشکل چاقی به مراتب بیشتر از گذشته دامن انسان ها را گرفته است. تعداد کسانی که از این مشکل رنج می برند، بسیار بیشتر از مبتلایان به لاغری است.

این مشکل به قدری پیش رفته که اکنون می توان آن را یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا دانست. می توان از اضافه وزن پیشگیری کرد، اما افراد معمولا به راه های لاغری توجهی نمی کنند. چاقی باعث کمبود ویتامین ها و ریزمغذی ها می شود و هر سه، راه حل مشترکی به نام تغذیه مناسب دارند.

کمبود خواب

تا دیروقت بیدار ماندن شانس شما را برای ولع آخر شب افزایش می دهد. این امر، باعث افزایش کالری دریافتی شما می شود. از طرفی اگر میزان هورمون ها در این حالت تغییر کند، احساس گرسنگی و اشتها بیشتر می شود و دیرتر احساس سیری خواهید کرد.

تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک یک مشکل هورمونی شایع در زنان در سنین باروری است. در این بیماری، کیست های کوچک زیادی در تخمدان ها رشد می کنند.

این عارضه باعث از بین رفتن تعادل هورمونی شده و چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار می دهد. آن دسته از بانوانی که به این بیماری مبتلا هستند، بدنی مقاوم دربرابر انسولین دارند که این به خودی خود منجر به افزایش وزن می شود.

چربی های اضافی حاصل از این بیماری معمولا و بیشتر در ناحیه شکم تجمع می بایند. این اتفاق موجب بروز بیماری های قلبی خطرناکی می شود.

ترک سیگار

وزن افرادی که سیگار را ترک می کنند، به طور متوسط ​​کمتر از 4.5 کیلوگرم چاق تر می شوند. زیرا حذف نیکوتین عوارض زیر را دارد: فرد نیاز بیشتری به غذا حس می کند.

این احساس گرسنگی می تواند پس از چند هفته ناپدید شود. سوخت و ساز بدن کاهش می یابد اما کالری دریافتی تغییری نمی کند. غذا برای انسان خوشمزه به نظر می رسد و می تواند منجر به پرخوری شود.

کم کاری تیروئید

اگر غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، احتمالا احساس خستگی، ضعف، سردی و افزایش وزن خواهید داشت.

اگر هورمون های تیروئید کافی نداشته باشید، متابولیسم بدنتان کند می شود و احتمال افزایش وزن شما بیشتر می شود. حتی کاهش بسیار کم در عملکرد آن می تواند منجر به افزایش وزن شود.

درمان کم کاری تیروئید معمولا وزن را به حالت عادی باز می گرداند. ما در ادامه مقاله درباره ارتباط چاقی و تیروئید بیشتر حرف خواهیم زد.

کورتون ها

داروهای کورتونی عامل اضافه وزن هستند. این داروها باعث جمع شدن بیش از اندازه آب در بدن می شوند و وزن را افزایش می دهند. شدت تاثیر این داروها بر وزن افراد به نوع دارو و دوز مصرفی آن ها وابسته است.

برای برخی از مصرف کنندگان استروئید، چربی بدن به طور موقت جابجا شده و در نواحی مانند صورت، پشت گردن و شکم تجمع می یابد.

کوشینگ

چاقی یکی از علائم شایع سندرم کوشینگ است. کوشینگ می تواند با مصرف استروئیدها برای علائمی مانند آسم، آرتریت و لوپوس ایجاد شود.

این سندرم به دلیل تولید بیش از حد هورمون کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی ایجاد می شود. سندرم کوشینگ باعث تجمع چربی در صورت، گردن، قسمت بالایی پشت و پایین کمر می شود.

برخی از داروهای اعصاب

یکی از عوارض جانبی برخی از داروهای ضد افسردگی، افزایش وزن است. پس از مدتی مصرف داروهای ضد افسردگی، برخی از افراد به دلیل افزایش اشتها احساس بهتری پیدا می کنند و وزن اضافه می کنند.

گفتنی است که یکی از دلایل چاقی در بسیاری از افراد، افسردگی می باشد. در میان داروهای اعصاب و روان، برخی از داروهای دیگر نیز باعث افزایش وزن می شوند.

به عنوان مثال، داروهای ضد روان پریشی که برای درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده می شود، و داروهای ضد میتیجینال، ضد تشنج، فشار خون و ضد دیابت، از این دست داروها می باشند.

استرس

در هنگام استرس، بدن برای افزایش اشتها، کورتیزول یا هورمون های استرس ترشح می کند. علاوه بر این، ممکن است بخواهید برای کاهش استرس، غذاهای پرکالری بخورید. ترکیب این دو، یکی از عوامل چاقی است.

رفتارهای چاق کننده را بشناسید

عدم مصرف فیبر کافی

کمبود فیبر می تواند منجر به افزایش وزن شود. این به این دلیل است که فیبر به کنترل اشتهای شما کمک می کند و شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. یک مطالعه نشان می دهد که مصرف 14 گرم فیبر در روز می تواند کالری دریافتی روزانه شما را تا 10 درصد کاهش دهد. خوردن سبزیجات به خصوص لوبیا و عدس می تواند مصرف فیبر را افزایش دهد.

استفاده از آسانسور

اگر در محل کار بدون استفاده از پله، با آسانسور بالا بروید، یک ورزش ساده اما مفید را از دست خواهید داد. مطالعات نشان می دهد که هر 20 پله که صعود می کنید، 8 کالری می سوزانید.

هشت کالری ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما حرکت در چند طبقه در طول روز می تواند این عدد را بیشتر کند. از هر فرصتی برای افزایش فعالیت بدنی خود استفاده کنید. به جای ثابت ماندن در آسانسور، عضلات خود را روی پله ها به چالش بکشید.

میان وعده های سالم در دسترس شما نباشد

طبیعتا احساس گرسنگی و نیاز به غذا یکی از اصلی ترین دلایل چاقی می باشد. زمانی که افراد گرسنه هستند، احتمال افزایش میزان غذایی که می خورند، بیشتر است.

علاوه بر این، گرسنگی می تواند اشتها برای غذاهای ناسالم را افزایش دهد. خوردن غذاهای سالم می تواند به جلوگیری از گرسنگی و اشتها برای غذاهای ناسالم کمک کند.

پس یادتان باشد که همیشه یک میان وعده مناسب برای چنین اوقاتی همراه خود داشته باشید تا به سمت غذاهای ناسالم کشیده نشوید.

خوردن مقدار زیادی چربی سالم

چربی های سالم مانند روغن نارگیل و روغن زیتون بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. متأسفانه بسیاری از غذاهای خوشمزه عوارض جانبی دارند.

مانند چربی سالم. این به این دلیل است که چربی های سالم نیز کالری بالایی دارند. به عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی 119 کالری است.

افزودن چند قاشق غذاخوری به یک وعده غذایی می تواند به سرعت محتوای کالری یک وعده غذایی را افزایش دهد. چربی های سالم مغذی هستند اما کالری بالایی دارند.

این را فراموش نکنید. پس کنار گذاشتن کامل آن ها به هیچ وجه توصیه نمی شود. تنها کاری که می توانید بکنید این است که در انتخاب و ترکیب غذایی خود دقت نمایید.

به این معنی که باید سعی کنید از یک رژیم غذایی متعادل حاوی چربی های سالم، پروتئین، میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. این باعث متعادل شدن رژیم غذایی و کاهش کالری دریافتی روزانه شما می شود.

رفتن به خرید بدون لیست

رفتن به خرید بدون یک لیست از قبل تعیین شده، می تواند منجر به افزایش وزن شود. داشتن لیست خرید نه تنها به صرفه جویی در هزینه کمک می کند، بلکه شما را از خریدهای اضافی که اغلب غذاهای غیر ضروری و ناسالم هستند، باز می دارد.

مصرف مقدار زیادی قهوه با شیر

بسیاری از مردم هر روز قهوه می نوشند. این نوشیدنی محبوب بسیار انرژی زا و سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مفید است.

با این حال، بسیاری از ما مقدار زیادی خامه، شکر و شیر به نوشیدنی های خود اضافه می کنیم که می تواند بسیار ناسالم باشد. اگر جزو این گروه هستید، باید بگوییم که عادت به نوشیدن قهوه می تواند منجر به افزایش وزن شود.

نخوردن میوه و سبزیجات به اندازه کافی

در کمال تاسف اما حقیقت، تعداد کسانی که از میزان کم سبزیجات و میوه تغذیه می کنند، همین امر موجب افزایش وزن آن ها می شود.

میوه ها و سبزیجات نه تنها سرشار از مواد مغذی هستند، بلکه کالری بسیار کمی نیز دارند که به کاهش وزن کمک می کند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افرادی که میوه و سبزیجات زیادی می خورند، نسبت به دیگران سالم تر هستند.

استفاده بیش از حد از سس

یک وعده سس سالاد می تواند کالری بیشتری نسبت به کل سالاد داشته باشد. به عنوان مثال، یک سس سالاد محبوب با سس مایونز و پنیر 130-180 کالری دارد. استفاده از این سس ها را تا حد امکان کاهش دهید و آن ها را با گزینه های کم کالری جایگزین کنید.

تغذیه نا منظم

گاهی اوقات تاخیر در یک وعده غذایی نمی تواند مضر باشد. با این حال، خوردن نا منظم در همه زمان ها می تواند بر سلامتی و وزن شما تأثیر منفی بگذارد. افرادی که به طور منظم غذا می خورند، کمتر احساس گرسنگی می کنند.

از طرف دیگر، وقتی شما در ساعات متفاوت و نا منظمی تغذیه می کنید، احساس گرسنگی شما افزایش پیدا می کند. اگر این کار را زیاد انجام دهید، به طوری که یک عادت شود، احتمال ابتلای شما به بیماری های مزمن افزایش خواهد یافت.

این بیماری ها شامل سندرم متابولیک، بیماری قلبی، مقاومت به انسولین و کنترل ضعیف قند خون است. رژیم های غذایی نا منظم بر ساعت بدن تاثیر می گذارد و این اثرات نامطلوب را افزایش می دهد.

 

تماس سریع
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× ویزیت انلاین