رابطه ورزش با چاقی :بعضی از این بیماری ها با رژیم غذایی قابل درمان هستند مثل فشار خون و افزایش چربی خون . فشارهای روانی ،استرس ها و افسردگی ها ،کم کاری تیروئید ، مصرف بعضی دارو ها مثل ضد بارداری و ضد اضظراب ،اختلال تغذیه ای و ژنتیک هم از جمله علل جاقی هستند .
شیوه های درمان چاقی استفاده از دارو ،استفاده از شیوه ها و وسایل مخصوص ،جراحی و رژیم درمانی است.

درمان دارویی برای چاقی :

استفاده از داروهای ادرار آور ،که باعث کاهش سریع آب بدن می گردد.استفاده از داروهای هورمونی که با پرکار کردن غده تیروئید سوخت و ساز بدن را بالا میبرند. دارو های ملین که با دفع مواد غذایی بدن و جلو گیری از جذب مواد غذایی باعث کاهش وزن می شود .

دارو هایی که مانع جذب چربی می شوند این دارو ها با اتصال به چربی مواد غذایی مصرفی مانع جذب آنها می شوند ولی باید توجه داشت این دارو برای کسانی که مواد غدایی پرچرب مصرف میکنند موثراست وربطی به ذخیره چربی بدن ندارد.ضمنا” با دفع چربی، جذب ویتامین های محلول در چربی نیز مختل می گردد.

استفاده از شیوه های مخصوص مثل سونا ،ترموتراپی (گرمادرمانی موضعی)،ماساژ،کمربند لاغری ،کرم ها پودرها ،ژلها ،گوشواره لاغری که هیچکدام تایید نمی شوند . درمان های جراحی مثل برداشتن قسمتی از روده ،بالون گذاری و یا برداشتن چربی های زیر پوست شکم با ساکشن که همگی دارای عوارض می باشند .
ورزش یکی از روش های بسیار مناسب برای برخورداری از جسم سالم و وزن ایده‌آل است. کاهش وزن فقط از طریق ورزش مشکل و دشوار است چرا که مثلاً برای کاهش یک کیلوگرم وزن باید ۲۰ ساعت پیاده‌روی کرد.

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی:

حذف یک وعده غذایی مثل صبحانه یا شام از جمله این روش هاست که با حذف صبحانه فرد دچار افت قند خون طی روز و کاهش کارآیی روزانه و پرخاشگری شده و درضمن در وعده‌های بعدی با پرخوری جبران می‌شود. ضمن اینکه سوء‌تغذیه نیز از عوارض آن است. بهترین شیوه در این مورد، رژیم غذایی بر مبنای علمی آن است که در آن تمام مواد مورد نیاز بدن در رژیم غذایی تأمین میشود.

رابطه ورزش با چاقی
کاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش:

این روش بهترین و اصولی‌ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده‌آل است. در این روش از یک رژیم غذایی برنامه‌ریزی شده همراه با ورزش متعادل (مانند پیاده‌روی) استفاده می‌شود. این روش سلامت جسم و روح را به ارمغان می‌آورد و عوارضی مانند ریزش مو و چروکیدگی پوست و … را درپی نخواهد داشت. در طی رژیم باید عادات غذایی گذشته را ترک کنید و به عادات غذایی جدید انس بگیرید که این مهمترین اصل در درمان چاقی است .

با توجه به موارد فوق بهترین و سالمترین راه حل ارائه‌شده در مورد درمان چاقی این موارد می‌باشد

الف) رژیم غذایی صحیح ب) ورزش مناسب و کافی ج) تغییر رفتار و اصلاح عادات بد غذایی

یک متخصص ارتوپد با تاکید بر این که آرتروز یک پروسه طبیعی است که همراه با افزایش سن، غضروف‌های مفصلی را درگیر می‌کند؛ گفت: آرتروز ارتباط مستقیم با چاقی و همچنین فشاری که روزانه به مفصل وارد می‌شود، دارد.

خطر چاقی:

چاقی مشکلی است که به صورت غیرمستقیم بر سلامت افراد اثر می‌گذارد؛ به عنوان نمونه فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، چربی خون و اشکالات عضلانی از جمله عوارض ناشی از آن است.

در واقع محل قرارگیری توده چربی با عوارض حاصله از آن در ارتباط است. توده چربی‌ها می‌توانند در دو ناحیه شکم به شکل زیر پوستی و در ناحیه ران که بـیـشـتـر در زنان به وجود می‌آید موجب عوارض مختلفی شوند. توده‌های چربی در ناحیه زیر پوستی، عضلات و شکم در ارگان‌های حیاتی بدن تاثیر مستقیم می‌گذارند همان طور که میزان چربی در ناحیه شکم ۴۰ درصد ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

این در حالیست که اگر افراد ۲۰ درصد از وزن خود را بـا روش صـحیح کاهش دهند به همین میزان (۴۰ درصد) ریسک بیماریها را کاهش می‌دهند.

ریسک بیماری دیابت نوع ۲ در افراد چاق ۳ برابر بیشتر از دیگر افراد است. مشکلات تنفسی، گوارشی و مـشـکـلات کـبـدی نـیـز از دیگر عوارض چاقی محسوب می‌شوند.

بیشترین عاملی که در دنیای کنونی موجب افزایش چاقی شده است زندگی ماشینی، تحرک کم و خوردن غذاهای چرب مثل فست‌فودهاست. ژنتیک و عوامل ارثی تنها می‌توانند زمینه افزایش چاقی را مساعد کنند ولی عوامل محیطی و تغییر روش زندگی از عمده علت‌های چاقی در جهان امروز محسوب می‌شوند.

مـولـکـول‌هـایـی کـه از چـربی‌ها ترشح می‌شود می‌توانند به عنوان علامت دهنده‌ای باشند که با عوارض ناشی از آنها در ارتباط است؛ به عبارت دیگر بـعـضـی از مـولـکـول‌هـای تـرشح شده از چربی‌ها خطرناک‌تر و دارای عوارض‌ بیشتری هستند که با شناسایی آنها می‌توان میزان آنها را کاهش داد.

ورزش‌های هوازی:

بـعـضــی افـراد چـاق تـصـور مـی‌کـنـنـد بـا انـجـام ورزش‌های مخصوص یک ناحیه از بدن و بدون رژیم غذایی، می‌توانند آن قسمت را لاغر کنند. به همین دلیل برای لاغر کردن شکم، هر روز تمرینات ورزشی مخصوص این قسمت را انجام می‌دهند، ولی با این کار فقط عضلات شکم را قوی می‌کنند، در حالی که مقدار چربی آن تغییری نمی‌کند.

بـهـتـرین راه برای سوزاندن چربی شکم انجام ورزش‌های هوازی است. ورزش‌های هوازی مثل پـیـــاد‌ه‌روی، دویـــدن، دوچـــرخـــه‌ســواری، شـنــا و کـوهـنـوردی مـقـدار زیـادی از چـربـی‌های بدن را می‌سوزانند.

ولی بیشتر افراد خیلی زود از انجام این ورزش‌ها خسته می‌شوند و آن را رها می‌کنند. ۱۰ دقیقه اول ورزش، گـلـیـکـوژن (ذخـیـره قـنـدی در کـبـد) بـدن می‌سوزد.

اگـر فـقط ۲۰ دقیقه ورزش کنید، نیمی‌از عمل سـوزانـدن چربی را انجام داده‌اید که برای حفظ سلامتی قلب خوب است، ولی چربی زیادی از بین نمی‌رود، زیرا تا وقتی‌که کاملاً ذخایر گلیکوژنی کبد از بین نرود، چربی زیادی نمی‌سوزد. بنابراین برای از بین بردن چربی شکم، ۴ــ۳ بار در هفته و هر بار باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید.

مثلاً یک ساعت در روز پیاده‌روی کنید. البته این پیاده‌‌روی باید به قصد ورزش باشد نه تفریح، مثلاً برای دیدن ویترین مغازه‌ها یا خرید چیزی نباشد که مجبور شوید بین پیاده‌روی خود بایستید.

برای از بین بردن چربی شکم،۴-۳ بار در هفته و هر بار باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید. مثلاً یک ساعت در روز پیاده‌روی کنید.

البته انجام ورزش، بدون رژیم غذایی نتیجه لازم را نخواهد داد. افراد چاقی که می‌خواهند شکم خود را لاغر کنند، علاوه بر ورزش باید رژیم غذایی هم داشته باشند. ولی افرادی که وزن مناسبی دارند و فقط شکم‌شان چاق است، باید با ورزش شکم خود را لاغر کنند.

اگر مقدار کالری دریافتی شما بیش از کالری باشد که می‌سوزانید، حتی با ورزش هم، چربی‌ها‌ی زائد آب نمی‌شوند. شما می‌توانید بجای ۲یا ۳ وعده غذایی در روز، ۵ وعده غذایی کوچک بخورید، یعنی غذای خود را به جای ۳ وعده خود را در ۵ وعده تقسیم کنید، ولی پرخوری نکنید.

بیشتر، مواد غذایی طبیعی کم‌چربی و کم‌شیرین را مصرف کنید مثل میوه، سبزی، نان سبوس‌‌دار، شیر و لبنیات کم‌چربی و گوشت کم‌چربی. مصرف مواد نشاسته‌ای را کاهش دهید.

 درمانهای دارویی

داروهای ادرار آور :

این دارو باعث می شود که حجم زیادی از آب بدن در مدت کوتاهی به صورت ادرار از بدن خارج می شود . در این روش بسته به میزان مصرف ممکن است در عرض یک ساعت بدن ، ۲۱ لیتر آب از دست دهد، بدون آنکه تغییری در مقدار چربی داشته باشد . اکثر افرادی که اقدام به کاهش سریع وزن می کنند ، مانند کاهش وزن یک کیلو در یک ساعت از این نوع روش استفاده می شود .

داروهای ضد اشتها :

این نوع داروها باعث کاهش تمایل به غذاخوردن و کاهش موقتی وزن در افراد می شوند ولی بعد از قطع دارو ، اشتها به حالت اول برگشته و وزن نیز دوباره افزایش می یابد . از طرفی در این روش فرد دچار سو تغذیه و عوارضی مانند ریزش موضعف و افسردگی می گردد . این روش هم مانند روشهای دیگر درمان مناسبی نخواهد بود . چون مشکل چاقی با دارو کم خوردن حل نخواهد شد.

پودرهای مکمل غذایی :

این پودرها حاوی مواد مغذی و فیبر می باشد که می تواند جایگزین مواد مغذی مورد نیازبدن گردد . این روش هم درمان مناسبی نخواهد بود ، چون اولا فرد چاق نمی تواند همیشه از این پودرها استفاده کند و خسته خواهد شد . دوما هزینه سنگینی در پی خواهد داشت و بعد از مدتی کوتاهی فرد مجبور به ترک آن خواهد شد و عادات غذایی گذشته را ادامه خواهد داد .

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش :

این روش بهترین و اصولی ترین روش برای روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده آل است . در این روش ازیک رژیم غذایی برنامه ریزی شده که در بالا به آن اشاره شد، همراه با ورزش متعادل (مانند پیاده روی ) استفاده می شود.

در این روش از مواد مغذی مورد نیاز استفاده می شود و خطر سو تغذیه وجود ندارد و از طرفی با ورزش مناسب روند کاهش وزن تسریع می گردد.

این روش سلامت جسم وروح را به ارمغان می آورد .و عوارضی مانند ریزش مو ، چروکیدگی پوست و  را در پی نخواهد داشت. باید متوجه باشید در طی رژیم برنامه ریزی شده متخصصان تغذیه عادات غذایی گذشته را ترک گویید و به عادات غذایی جدید انس بگیرید، که این بهترین اصل در درمان چاقی است .

تماس سریع
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× ویزیت انلاین