عوامل تاثیرگذار بر اضافه وزن

ژنتیک

قوی ترین بخش که ارتباط مستقیمی با اضافه وزن و یا چاقی دارد، ژنتیک است. به این صورت که کودکان والدین چاق، در مقابل کودکانی که دارای والدین لاغر هستند، به مراتب بیشتر در مواجهه با اضافه وزن قرار می گیرند.

البته این مسئله به این معنا نیست که اضافه وزن کاملاً از قبل مشخص شده است، بلکه آن ها با هر نوع استفاده از مواد غذایی براساس عملکرد ژن ها دچار اضافه وزن می شوند. هنگامی که جامعه غیر صنعتی، شیوه مصرف محصولات غذایی غربی را جایگزین موادغذایی سالم خود کردند، به تدریج با اضافه وزن بالا همراه شدند.

ژن این افراد تغییر پیدا نکرد اما سیگنال ها و همچنین محیط سبب تغییر بر روی این ژن ها شدند. لازم به ذکر است که اجزای ژنتیکی به آسانی می توانند روی روند افزایش وزن افراد تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، مطالعات انجام شده روی دوقلوهای یکسان موضوع ژنتیک را به وضوح ارائه می نماید.

مصرف محصولات غذایی بی خاصیت فرآوری شده

موادغذایی فرآوری شده در برابر محصولات غذایی تصفیه شده، فرد را بیشتر به سمت خود جذب می کند. این محصولات غذایی؛ خوش طعم، ارزان، بادوام و از همه مهمتر اعتیاد آور هستند و همین امر باعث پرخوری در بین مردم شده است.

مواد غذایی فرآوری شده شباهتی به محصولات غذایی سالم و کامل ندارند و فقط به منظور بالا بردن اشتها و همچنین جذب مردم به این خوراکی ها تهیه و فرآوری می شود.

اعتیاد غذایی

در ادامه تاثیر چاقی بر سلامت روان، به اعتیاد غذایی نیز می پردازیم. به طور کلی اکثر موادغذایی شیرین شده با گلوکز، خوراکی های بی خاصیت و همچنین پراز چربی هستند که سیستم مغز را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

بعضی از افراد در برابر مصرف مواد غذایی فرآوری شده هیچ کنترلی نداشته و بیش از حد نیاز بدن، آن ها را در طی روز مصرف می نمایند. اعتیاد به خوراکی های بی کیفیت، اختلال رفتاری سختی است که غالباً از روان فرد سرچشمه می گیرد و مقابله با آن به روان درمانی نیاز دارد.

بازاریابی تهاجمی

از دیگر عوامل تاثیر چاقی بر سلامت روان را می توان به بازاریابی تهاجمی اشاره کرد. تولیدکنندگان محصولات غذایی بی کیفیت و ناسالم مانند موادغذایی فرآوری شده و همچنین تنقلات، ویزیتورهای به شدت تعرض آمیزی را دارند و راهکارهای غیراخلاقی را برای ارائه این محصولات به مشتریان خود ارائه می نمایند و سعی می کنند خوراکی های ناسالم را به شکل سالم ترین موادغذایی به خصوص در کودکان عرضه دارند.

این شرکت ها ادعاهای عکس واقعیت را عنوان می دارند که هدف کلی آن ها کودکان هستند. در حال حاضر، تمامی کودکان از شاخص توده بدنی بالایی نیز برخوردار هستند.

آن ها به مرور به دیابت نوع دو و همچنین خوراکی های بی خاصیت اعتیاد می آورند که تمامی این موارد هنگامی بر روی کودکان اتفاق می افتد که کودک قادر نیست تا نسبت به مصرف آن ها تصمیم درست و منطقی بگیرد.

تماس سریع
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× ویزیت انلاین